Vietnam - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Elin - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Elin - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Elin

02 April 2014 | Thailand, Bangkok

Van het heerlijke relaxte eiland Phu Quoc zijn we met het vliegtuig naar Can Tho gevlogen, de Mekong delta. Hier wilden San en ik heel graag heen zodat we afscheid konden nemen van de Mekong, aangezien
we de rivier heel lang hebben gevolgd tijdens onze reis. Can Tho was veel leuker dan verwacht. Half 6 in de ochtend op een bootje over de Mekong, zonsopgang en de drijvende markten, grote drukke markt en alles speelt zich af op boten, was echt indrukwekkend om te zien! 's Avonds in de lokale club beland en gegeten in een tent waar het eten op rolschaatsen geserveerd werd. Na de markt met de bus naar Saigon, wat een stad, groot, zeer druk, heel veel scooters, chaos. We zijn naar het oorlogsmuseum gegaan, ook hiervan onder de indruk, vreselijke verhalen en foto's. Saigon zijn we niet zolang gebleven, voornamelijk omdat het erg warm was en we wel zin hadden om door te reizen. Dus verder met de bus naar Dalat, een leuk stadje midden in de bergen. Na een leuke privetour naar verschillende bezienswaardigheden, dorpjes, koffieplantage, champignonkwekerij enz, besloten we om met deze gids een tour te maken van vier dagen met de auto, van Dalat naar Hoi an, dwars door de binnenlanden van Vietnam, de central highlands. Hier geen seconde spijt van gehad, met zijn vieren (Marlieke reist heel Vietnam met ons mee) in de auto, door veel verschillende dorpjes, overal stoppen bij fantastisch mooie uitzichten, geen toerist te bekennen, mooie afwisselende natuur, van rijstvelden tot jungle, kleine dorpjes met oude ambachten, thee drinken met Vietcongveteranen, Minorityvillages, veel vietnamees eten die onze gids steeds voor ons bestelde, veel kleine fabriekjes als bakstenen, rijstnoedels, wierook, champignons, thee, cashewnoten, oude landingsbaan van de Amerikanen met op de achtergrond de kale Agent Orange aangetaste bergen.
Hoi An, wat een heerlijk gezellig stadje, overal lichtjes, lampions, leuke terrasjes, gezellige sfeer. Met de scooter een tocht gemaakt naar My Son, oude tempelruines die door de Amerikanen verwoest zijn, onderweg gegeten bij een lokaal restaurantje, had alleen maar chickennoedels, maar waren de lekkerste ooit!
Van Hoi An met de bus naar Hue, een stuk groter dan Hoi An, ook hier een scootertocht gemaakt langs de kust door de verschillende dorpjes, aardig verdwaald maar wat een leuke tocht. We waren een attractie opzich, als we de weg gingen vragen kwamen alle locals zich ermee bemoeien en als we vroegen beach wees iedereen een andere kant op, uiteindelijk nooit gevonden wat we zochten maar de tocht was top. Ook zijn we naar de Citadel geweest en naar een groot oud keizerlijk paleis. Vanaf Hoi An werd het weer steeds slechter, voornamelijk kouder en af en toe regen, hierdoor bleven we vaak niet zo lang in een stad hangen. Van Hue zijn we gevlogen naar Hanoi, hier een middag geweest, naar het Mausoleum van Ho Chi Min, hij is echt een held in Vietnam, in welk dorpje we ook waren, bijna iedereen heeft een schilderij van deze man in huis hangen. Hierna zijn we kroeg ingegaan en hebben we onze tour geboekt naar Halong Bay.
Halong Bay, wat een ervaring. We hadden in eerste instantie een transfer geboekt van Hanoi naar Cat ba eiland. We werden om 9 uur opgehaald, alles volgens plan behalve dat de bus bijna uit elkaar viel en steeds moest stoppen omdat de achterdeur openwaaide, tot de tourguide begon uit te leggen hoe onze dag eruit zou zien. Kajakken (zoals jullie weten doen Sanne en ik dat noooooit meer), grot bekijken (dit vinden San en ik ook niet leuk haha) en rond 17 uur zouden
we op Cat ba zijn ipv 14 uur. Ok, hier tegein gegaan, maar er was geen andere keus meer dan mee te gaan. Aangekomen met de bus in Halong Bay was het een grote chaos, mega veel toeristen, tourguides die het allemaal niet meer begrepen. Hierdoor nog even getwijfeld om mee te gaan, ook omdat het regende, maar toch maar gedaan, eerst de grot, wat opzich wel heel mooi was, hierna naar een drijvend vissersdorpje, iedereen kreeg lunch behalve wij want we hadden deze tour niet geboekt, moesten vanaf hier op een andere boot en vanaf toen zijn we maar gewoon gaan genieten, de zon begon te schijnen en Halong Bay is echt prachtig, zo mooi! We kwamen op een gezellige boot, maakten snel contact met anderen, die allemaal bleven slapen op de boot en wij om 17 uur nog steeds niet op Cat ba waren en het er ook niet naar uitzag dat we daar gauw gingen komen hebben we gevraagd of we ook niet konden blijven slapen. Nou dat was geen probleem, maar dan wel op de bank, maar we kregen we eten en een party. Dat hebben we geweten, karaoke, bier, dansen, wat een feest.
Volgende ochtend naar Cat ba, hier een trekking gedaan door het nationale park, dus met onze katers de berg op met mister monkey, hij was ook echt een aap, maar prachtig uitzicht!! 1 nachtje geslapen in een heerlijk hotel in Cat ba, en de volgende ochtend weer terug naar Hanoi. Hier weer een middagje geslenterd, geborreld op straat met 2 vrienden van Marlieke en een jongen die in Hanoi woont.
Volgende dag naar Bangkok gevlogen, afscheid genomen van Marlieke en liggen we al 3 dagen heerlijk aan het zwembad, borreltje gedronken met Tom en Manon, heerlijk weer en nog even ontspannen voordat we weer naar Amsterdam vliegen.
Vietnam heeft ons echt positief verrast, tijdens onze reis veel negatieve verhalen gehoord over Vietnam, maar ben het daar totaal niet mee eens. Misschien omdat we niet alleen maar de toeristische route hebben genomen, maar echt de binnenlanden hebben gezien, de mensen hebben ontmoet en wederom zijn ook hier de mensen erg vriendelijk.

Nu is het weer tijd om naar huis te gaan. Ik heb echt een fantastische reis gehad, zoveel meegemaakt, zoveel leuke mensen ontmoet, echt genoten van alles. Wat zijn Ivo en San geweldige reisgenootjes!!!
Ik kan alleen maar zeggen, als je twijfelt om
een langere tijd weg te gaan, gewoon doen! Het is zo leuk, zoveel vrijheid en heb zoveel geleerd over mezelf en over de verschillende culturen.

Tot in Amsterdam,

Dikke kus Ivo, Sanne en Elin

• 03 April 2014 - 16:00

Hanneke Gerlagh:

Hoi Elin,Sanne en Ivo,

Heel veel dank voor de fantastische reisverslagen.Wat hebben jullie veel beleefd.Je zou wel een boek kunnen schrijven.Nogmaals heel veel dank en een goede reis terug.

Hanneke en Rene.

• 04 April 2014 - 14:35

Elgar En Rianne Schenk:

Ha lieve Elin en Sanne (en Ivo)

Klinkt inderdaad alsof Vietnam echt top is!! Zo te lezen hebben jullie ook wel de goede keuzes gemaakt en routes genomen, top.. Doorgewinterde reizigers natuurlijk inmiddels hè ;-)
    En nu al helemaal neger natuurlijk, haha?? Veel witte kleding blijven dragen, valt het extra op.
    We vonden het erg gezellig deel van de reis met jullie te hebben gemaakt (1,5 maand geleden alweer, wat vliegt der tijd!!!) Nieuw-Zeeland was intussen fantastisch en nu ook Borneo weer, op dag 1 chimpansee gespot al! Even halfuur voor ons neus fruit verorberen :D
    Succes weer met Nederlandse aanpassing, veel napret gewenst!! Lekker fotoboek maken, Amsterdamse terrasjes onveilig maken etc. En Sanne reist nog wat alleen door?? Veel pz dan nog!

Liefs, Elgar en Rianne
    Wij pakken nog even paar weken 100% luchtvochtigheid (zweten!!) mee. En apen natuurlijk